NICHOLAS F. CALLAWAY
EN: One of my key concerns is the concept of the trace: how the past materializes in and continues to affect the present. Trained as a printmaker (Escuela de Arte de Oviedo 2012), the ways in which I capture these traces range from prints and rubbings to 3D technology, to the diachronic analysis of the photographic image. I enjoy creating experiences in which the viewer undergoes a perceptual shift, as seemingly mundane details in their surroundings take on new and unexpected significance. Often involving long periods of academic research, in which I meticulously gather and process information, my projects take on specific historical periods of political crisis and widespread public violence. Encompassing sculpture, graphic arts, photography and video, my work often takes the shape of installations in which the viewer is invited to explore and discover lesser-known aspects of the past and present of their immediate surroundings.
I hold a BA in linguistics (Reed College 2007) and an MFA (Universidad Complutense 2017). I currently reside in Madrid, where I am pursuing my PhD in fine arts at the Universidad Complutense. My dissertation, Iberia sumergida (Iberia submerged) is an artistic-practice-based exploration of the Vaguada de Cantarranas, a small valley in Madrid’s Ciudad Universitaria that was filled in in the 1960s, burying two modernist bridges, a wooded creek and a former battleground.
nfcallaway [at] gmail [dot] com
ES: Una de las preocupaciones centrales de mi práctica es el concepto de la huella: las formas en las que el pasado se materializa y sigue afectando al presente. Formado como grabador (Escuela de Arte de Oviedo 2012), mis maneras de captar estas huellas abarcan desde la impresión y el frottage hasta nuevas tecnologías 3D o el estudio diacrónico de la imagen fotográfica. A menudo derivando de largos períodos de investigación académica, en los que la información es meticulosamente recogida y asimilada, su obra aborda determinados períodos históricos de crisis política y manifestaciones públicas de violencia generalizada. Comprendiendo la escultura, las técnicas gráficas, la fotografía y el vídeo, su obra suele darse en la forma de instalaciones que invitan al espectador a explorar y descubrir los aspectos menos conocidos del pasado y presente de su entorno inmediato.
Soy licenciado en lingüística (Reed College 2007), con un master en investigación artística (Universidad Complutense 2017). En la actualidad resido en Madrid, donde estoy completando el doctorado en bellas artes de la Universidad Complutense. Mi tesis es una exploración basada en la práctica artística de la Vaguada de Cantarranas, un pequeño valle de la Ciudad Universitaria de Madrid que se rellenó en los años 60, enterrando así dos puentes racionalistas, un arroyo arbolado y un campo de batalla de la guerra civil.
nfcallaway [at] gmail [dot] com
© Nicholas F. Callaway 2019
Built with Indexhibit